Хімчистка як сфера бізнесу – справа досить вигідна. Це в Західній Європі пральні та хімчистки на кожному кроці, а в Україні ця ніша поки не переповнена. Тим часом, з кожним роком українці купують все більше виробів зі шкіри та хутра, а купити собі хороші джинси в Levi’s за знижкою може дозволити собі навіть студент. Всі ці речі вимагають особливого догляду, який неможливо забезпечити вдома. Тому люди йдуть туди, де швидко і за адекватні гроші їм почистять дублянку і виведуть плями з улюбленого одягу.
Даним матеріалом ми хочемо допомогти молодим підприємцям. Розповімо детально, як відкрити хімчистку і будь капіталовкладень вимагає ця затія.
Відкрити хімчистку: план дій
Перш ніж до вас натовпами повалять клієнти, потрібно виконати наступні кроки:
- познайомитися з законодавством, вивчити санітарно-епідеміологічні нормативи і вимоги протипожежної безпеки;
- вибрати приміщення і вигідне розташування;
- підібрати апарат для хімчистки, меблі для персоналу і очікують клієнтів;
- закупити чистячі засоби;
- найняти і навчити персонал;
- розробити план просування хімчистки / пральні.
Кроків небагато, але кожен потребує детального опрацювання. У даній статті ми не будемо зупинятися на правовій складовій. Ми хочемо заглибитися в практичну: що конкретно потрібно для бізнесу хімчистки. Приступимо.
Вибір приміщення
Відкриття невеликої хімчистки вимагає простору від 80 кв. м. З них 60 квадратів буде займати виробниче приміщення, 15 кв. м – пункт прийому одягу та 5 кв. м – санвузол. Ідеально, якщо під бізнес відведено близько 100 квадратів. В цьому випадку можна відвести місце для клієнтів, які очікують своє замовлення, і для обідів, відпочинку співробітників.
Важливі вимоги до приміщення:
- Висота стель від 3 м.
- Електромережа 380 В.
- Подача води, опалення, вентиляційна та каналізаційна система.
- Викладені плиткою або пофарбовані стіни в самій хімчистці.
- Жорстка підлога, розрахована на вагу промислової техніки для прання, сушки та прасування. Техніка для хімчистки працює з вібраціями, тому підлога повинна бути стійкою до них.
Зверніть увагу, що відкривати підприємство на першому поверсі житлового будинку заборонено, так само як в безпосередній близькості до ресторанів, кафе і продуктових магазинах. Є 2 варіанти розвитку подій:
- Організувати підприємство в підвальному / цокольному поверсі в громадському будинку, переведеного в нежитловий фонд. У цьому випадку все буде в одному місці: і прийом одягу, і хімчистка, і приміщення для зберігання витратних матеріалів.
- Відкрити пункт прийому хімчистки в центрі, а виробництво – в будівлі на околиці з невисокою орендою.
У випадку з хімчисткою, як і з рестораном, важливе значення відіграє місце розташування. Не прагніть потрапити в центр міста – на оренді тут можна розоритися, а клієнтів хоч і багато, але вони «не в тій кондиції».
Що це означає?
Зазвичай люди вибираються в центр, щоб погуляти, сходити в кіно або на шопінг, провести час з рідними та друзями. Вони їдуть сюди без нічого, щоб розважитися. Брати з собою купу брудного одягу, а після прогулянки забирати і тягти його додому – незручно. А ось якщо ваша хімчистка виявиться у них під будинком – зовсім інша справа. Завжди можна спуститися вниз, віддати одяг в чистку, і піти займатися своїми справами. Висновок – відкриття сухої хімчистки краще робити в спальному районі міста з великою кількістю багатоповерхових висоток, спортивними школами, дитячими садами, школами та гуртожитками. Тут живе, працює і навчається ваша цільова аудиторія.
Підбір обладнання
Коли питання з приміщенням вірішено, можна починати шукати техніку. В першу чергу хімчистці потрібні пральні машини і машини сухого чищення. Ці агрегати повинні бути професійними, з великою кількістю налаштувань і програмами для різних видів тканин – побутові машини не підійдуть.
Наступний момент – обсяг барабана / камери. У продажу представлені різні за габаритами моделі. Пральні машини 6-9 кг підійдуть, якщо ви хочете відкрити хімчистку в маленькому місті. Більш важкі і габаритні потрібні для хімчисток з великим потоком відвідувачів. У цьому випадку техніка буде працювати в повну силу, обслуговуючи за 1 раз 18-120 кг одягу.
До речі, зверніть увагу, що на ринку є енергоекономічні машини. Наприклад, UniMac серія UC оснащена системою короткої сушки білизни і використовує на 7% менше води при тій же якості прання.
Що ще потрібно закласти в бізнес-план при відкритті хімчистки?
- прасувальний стіл, каландр, паровий манекен;
- засоби для виведення плям і спеціальний стіл для цієї процедури;
- сушильні агрегати (машини);
- сушильну шафу;
- витратні матеріали (миски, хімію і т.д.).
Набір може відрізнятися в залежності від того, з якими виробами ви будете працювати. Якщо плануєте зосередитися тільки на одязі, з усього різноманіття прасувального обладнання для хімчистки вам потрібен прасувальний стіл і манекен. На першому зручно прасувати сорочки, футболки, майки, штани і джинси. Манекен – ще більш зручний спосіб досушити і розпрямити фасонні вироби. Оператору не доведеться морочитися з обробкою рукавів, манжет і комірців. Потрібно всього лише закріпити виріб на манекені, і включити агрегат – пар висушить одяг і прибере пом`ятости, що залишилися після прання і транспортування.
Великий плюс пароманекенов – вони дозволяють без особливих зусиль і з мінімальними часовими витратами «привести до тями» верхній одяг. А якщо ви відкриєтеся поблизу від заводів і фабрик, хорошу службу послужить сушильна шафа – спеціальний відсік, де можна висушити уніформу, рукавички, взуття та головні убори робітників.
Персонал
Досвідчені бізнесмени кажуть, що їх найціннішим ресурсом є люди. Від того, наскільки грамотно відібрані співробітники, від їх кваліфікації залежить розвиток бізнесу. Ви можете розташуватися в вдалому місці з великим щоденним потоком відвідувачів, поставити найсучасніше обладнання і зручні дивани для очікуючих. Але якщо ваші співробітники не знають свою роботу, ви будете псувати речі клієнтів і втрачати не тільки гроші, але і репутацію. Так, не встигнувши встати на ноги, закриваються багато підприємств.
Якщо ви відкриваєте приймальний пункт хімчистки або повноцінне підприємство, де все знаходиться разом, наймайте людей з досвідом. Якщо кваліфікованих співробітників немає, беріть перспективних і тих, хто дійсно хоче розвиватися в цьому напрямку. Таких людей завжди можна навчити.
Скільки працівників потрібно, знову-таки залежить від розмірів хімчистки. На такому підприємстві може працювати досить багато людей, все залежить від графіка роботи пральні. Якщо підібрана техніка не дозволяє повністю автоматизувати процес, роботу повинен взяти на себе оператор. Наприклад, процес прасування одягу. Будь-якому прасувальному обладнанню, будь то каландр, прес, каток або дошка, потрібен спеціально навчений співробітник. Якщо агрегат великий, роботу можуть робити одночасно кілька операторів.
Якщо експрес хімчистка працює щодня, буде потрібно як мінімум 4 співробітника. Крім цього, повинен бути хоча б один приймальник, який працює на прийомі і видачі білизни. У разі, коли підприємець не планує керувати закладом, потрібно найняти директора.
До речі, ви можете виділитися серед своїх конкурентів, запровадивши виїзний сервіс. Це досить перспективний шлях, яким ідуть одиниці. Економте час свого клієнта. Запропонуйте йому послугу забрати брудний одяг прямо з дому і доставку чистої і приємно пахнучої білизни до дверей. Звичайно, таке нововведення зробить хімчистку дорожче (адже вам потрібно найняти водія, заправити машину і провести ТО). Але! У сучасної людини не так багато часу на те, щоб витрачати його на такі малоприємні речі як походи / поїздки в пральню і назад. Головне – надати послугу «під правильним соусом» – придумати привабливий слоган і продати. Щось на кшталт: «Ми економимо ваш час», «заберемо брудний одяг, випремо, видалимо плями, випрасуємо і привеземо до дверей!» або «Поки ви відпочиваєте, ми чистимо ваш одяг!». Повірте, молоді батьки і зайняті люди з радістю відгукнуться на пропозицію.
Скільки коштує обладнання для хімчистки?
Залежить від виробника і характеристик техніки. Наприклад, перевірене не однієї тисячею кілограм брудної білизни американське обладнання обійдеться дорожче китайського. Однак і служити така техніка буде довше і якісніше. До речі, не обов’язково купувати нові машини. Ціна на техніку б / у набагато приємніше. Однак тут потрібно дивитися на стан агрегатів, і вибирати їх разом зі знавцем.
Як залучити клієнтів?
Не важливо, організовуєте ви підприємство з нуля або придбаєте готовий бізнес, щоб заманити клієнтів, – свої послуги потрібно рекламувати. І замислюватися про це потрібно ще на стадії запуску. Звичайно, найбільш вдала реклама – це розташування. Кидається в очі вивіска, листівки із зображенням усміхнених людей (ідеально – сім’ї), які в руках тримають чистий і ідеально випрасуваний одяг – покажіть реальним клієнтам, що після відвідування вашої хімчистки вони будуть такими ж щасливими і радісними якістю. Запустіть систему бонусів, а на початковому етапі запропонуйте клієнтам знижку. Вам потрібно заманити людей, і низька вартість хімчистки спецодягу та фасонних виробів – найпривабливіша приманка.
Обов’язково запустіть рекламу в інтернеті, соціальних мережах, на форумах. Гарних результатів можна домогтися, створивши свій профіль в Instagram і просуваючи його.
Створіть свій сайт (хоча б односторінковий), де буде вся важлива інформація про вас: адреса і як до вас дістатися, телефони, прайс і перелік послуг. До речі, у нас це не особливо поширене, але фахівці рекомендують запускати пакетний продаж послуг. Наприклад, 5/10 хімчисток за ціною трохи нижче, ніж коштували б ці 5/10 хімчисток, якби людина щоразу купувала їх окремо. Таким чином можна збільшити прибуток.
Висновки
Ми постаралися якомога докладніше розповісти, що потрібно щоб відкрити свою хімчистку. Але охопити всі нюанси в одній статті, звичайно, не можна. У будь-якому випадку варто починати з бізнес-плану. Крім виробничого і організаційного планів, реєстрації, закладіть в витрати рекламу. Чим більше людей про вас знають, тим більше шансів на успіх. Взагалі на хімчистці можна заробляти непогані гроші. Середній чек для столиці, великого міста – 8-10 доларів. При мінімальній завантаженості (20 речей в день) виручка складе 6 тис. Доларів на місяць, а чистий прибуток – близько $ 1,5 тис. Чим вище популярність фірми, тим краще. Навіть невелика хімчистка самообслуговування або хімчистка на дому стають вигідним вкладенням. Конкуренція в цій сфері як і раніше не велика, а значить, за рік-півтора можна окупити бізнес і вийти в плюс.